21. 8. 2013

Killer Instinct podruhé


Slovo dalo slovo a jak jsem řekl, tak jsem udělal. Killer Instinct je jedna z těch bojovek, u které vůbec netuším, jak se správně hraje. A toto jest vědecký průlom dnešního večera - KONEČNĚ jsem začal chápat alespoň něco! Nebylo to ale zrovna snadné. Učit se nebylo od koho (lidé mé pozvání domů na Killer Instinct večírek odmítají, i když jim nabízím zážitek srovnatelný s arcade hernou, včetně okolního šumu v pozadí), online návody jsou pro začátečníka k prdu a tak nezbylo, než hru uchopit do vlastních pracek a v potu a v slzách si vydobý(í)t úspěch. Aniž bych to chtěl zakřiknout - úspěch se brzy dostavil. Stačilo dvě hodiny pocení na barové židli a první komba začaly vycházet cíleněji a cíleněji!



Takže znova a lépe - Gamefaqs. Vzal jsem si na paškál hnedle první postavu - Jago - vycházejíce z toho, že tyto ninja postavy jsou ve hrách často výchozí, ekvivalent Ryu ve Street Fighterovi, Scorpiona v Mortal Kombatu. Vytiskl jsem si seznam všech jeho tahů (2 stránky) a k tomu ještě jednu stránku se seznamem použitých zkratek při zápisu komba. A začal jsem mechanicky dřít jeden tah za druhým.

Nešlo mi to, ó jak dlouho mi to nešlo. Neustále jsem civěl do papírů, vzteky jsem mlátil kolem sebe, ale kombo ne a ne padnout! Je to pravda, když se říká, že ve sportech (a kdekoli jinde) je 80% úspěchu psychika. Takže jsem se uklidňoval, soustředil se na ten nejprimitvnější tah. A pak, v jeden slavný okamžik, se mi spojily ty správné nervové synapse, ruka dostala ten správný švuňk a... BUM! MASTER COMBO! Civěl jsem na obrazovku jako opařený. Takže TAKHLE se to má dělat!

Nepodlehnout panice, vydýchat se a znova. A znova. Opakovat do zblbnutí. Ten jeden jediný tah jsem začal pilovat, až jsem pocítil, že to mám v paži.

Takže - jak že se to hraje? Abych poradil i vám, kteří jste se do hry dosud nepustili a rádi byste (a to nejen kvůli blížícímu se vydání updatované verze hry pro XBOX ONE)? Takže - začněme s Jagem...

Už dříve jsem napsal, že hra kombinuje některé tahy ze Street Fightera (čtvrt a půlobloučky) a některé tahy z Mortal Kombatu (pohyb dvakrát joystickem nějakým směrem a pak teprve libovolné tlačítko). Jsou zde i další podobnosti ve smyslu "charge" (tj. držet dlouho dozadu, pak dopředu s tlačítkem) a další (pohyb dvakrát dolů a jedno specifické tlačítko). V čem se ale hra liší je tolerance ovládání - udělat "Hadouken" je tady náročnější. Nevím, jestli je to rukama, ale snad ani nejde udělat tento tah z půloblouku. Jakmile držím dozadu a dělám půloblouk vpřed, jde o jiný tah. Musím nejprve do středové pozice a teprve pak jít dolů a postupně dopředu. Tohle zatím nemohu potvrdit na 100%, možná, že dělám ještě nějakou chybu. Celkově se mi zdálo, že hra je mnohem více citlivá na preciznost provedení tahů, nejde tady tak snadno "vibrovat" s pákou a trefovat do ní tlačítka.

Za další - některé tahy jsou opravdu velice specifické. Je například možné udělat charge tlačítkem - držíte lehkou pěst, pak uděláte čtvrtoblouk a zároveň pustíte tlačítko. Vtip je v tom, že tento specifický tah funguje POUZE s lehkou pěstí, kdežto uděláte-li nejprve čtvrtoblouk, můžete ho zakončit s libovolnou pěstí a docílíte zdánlivě stejného výsledku. Ve skutečnosti má ale první jmenovaný fireball jinou barvu a průraznost a teoreticky by měl být i rychlejší na vyvolání (o nějakou tu milisekundu), takže jeho zapracování do kombosekvence bude jiné.

To se ale pořád bavíme o základních tazích. Dokončím tuto kapitolu s jaderným tahem - létající kop. Ten se dělá trochu netradičně, jde de facto o šikmý čtvrtoblouk. Pohyb joystickem začíná šikmo dolů-dopředu a pak se jde dolů, končí se v šikmo dolů-dozadu. Ano, až tak jednoduché to je. Prostě držíte dolů a nejprve švenkete joystickem vpřed, pak vzad (přičemž pořád tlačíte dolů) a zakončíte libovolným kopem. Tento tah jde celkem spolehlivě dělat i ze spodního bloku. Tj. nejprve se blokuji dolů-dozadu, pak jdu joystickem dopředu (tj. dostanu se dolů-dopředu), opět dozadu (dolů-dozadu) a pak libovolný kop. Velice rychlý tah.

Když jsem zvládnul časování těchto dvou nejzákladnějších útoků, přišel čas je prolinkovat do komba. Zde je nutné poukázat na seznam komb z Gamefaqs, protože oproti Street Fighterovi NELZE spojit libovolné kombinace tlačítek, ale jen specifická, vybraná.

Nejprve hodíme rychlý fireball - čtvrtoblouček dopředu a lehká pěst.
Nyní musíme chviličku počkat, ale fakt jen chviličku. Hodně to závisí na konkrétní vzdálenosti od protivníka, námi vyhozený projektil nesmí ještě dopadnout na cíl.
A nyní - šikmo dolů-dopředu, šikmo dolů-dozadu a těžký kop. Jago vzlétne a pokud bylo časování správné, dopadne nejprve náš fireball a hned potom kopačka ze vzduchu.

Gratuluji, právě jste nalinkovali své první kombo. Tím legrace ale samozřejmě jenom začíná. A ano, ten fireball na začátku není povinný, jenom celý proces kombosekvence usnadňuje. Když totiž místo klasického fireballu hodíte zelenou variantu (držet lehkou pěst, čtvrtoblouk a pustit lehkou pěst), zvyšuje se šance na otevření bloku oponenta a tím pádem následně provedená kopačka spíše dopadne. Jde čistě o moment překvapení. Dodám ještě, že onen létající kop musí být zakončen právě a jedině s nejtěžším kopem na tlačítku - respektive lze použít i střední či i jen lehký kop, ale pak Jago k nepříteli nejspíš ani nedolétne.

To, co jste právě naklikali, je takzvaný "transition move" - těch má Jago několik. Jeden z oblíbených je také dvojitá létající kopačka - tj. klasický začátek s těžkým kopem a pak dozadu-dopředu-těžký kop. I tohle se dá vychytat celkem snadno, prostě začnete vibrovat s joystickem a doufáte, že se trefíte do rytmu ;). Jak jsem ale napsal, Killer Instinct má mnohem nižší práh tolerance, než kupříkladu Street Fighter 3, na kterého jsem zvyklý. Takže švenkování není vždy spásné, chce to přesnější a uvážlivější pohyb joystickem, při zachování rychlosti.

Nyní můžeme přejít do linkeru čili connectoru, propojovače. V případě naší těžké létající kopačky je to snadné - stačí zmáčknout střední kop. Jago přidá jednu efektní kopačku navíc. Těchto linkerů je celá řada - propojit lze třeba střední létací kopačku s lehkým kopem - ale tím bych se teď nezatěžoval, soustřeďme se na to nejjednodušší.

Ať už jsme provedli linker nebo ne, přejděme do zakončení. To může mít opět několik podob - mně se osvědčilo provést klasický Shoryuken, tedy začnu vibrovat přední čtvrtoblouk a střední nebo těžkou pěst (je v tom rozdíl ve výsledku, ale provedení je stejné). Jago provede elegantní animaci s 4+ zásahy a hnedle se díváme na 8 HIT combo!

Namačkat finisher není snadné, protože nesmíme začít moc brzy, ani moc pozdě. A nesmí se joystickem kroutit zase jako o život (což je ve Street Fighteru běžná taktika). Dělám to tak, že až když Jago letí a už už se chystá protivníka zasáhnout (tj. těsně po té, co dopadne fireball z úplně prvního tahu), stisknu střední kop a pak těžký Shoryuken, okamžitě za ním a na nic nečekám. Ve většině případů se trefím alespoň s ukončovákem, linker mi občas nevyjde (zřejmě proto, že netrefím časování, ale Shoryuken většinou trefím na druhý pokus a to mi hra uzná).

No, a tady začíná legrace. Killer Instinct totiž podobně, jako Mortal Kombat, disponuje adaptativní inteligencí protivníků, takže stačí tohle kombo udělat třikrát během jedné bitvy a oponent ho začne okamžitě a s jistotou krýt. Takže jsem začal hledat kombinace dále. Dle všeho se dají nakombit skoro všechny tahy, takže jsem se kouknul na útok mečem - identicky, jako létací kopačka, ale zakončená těžkou pěstí (a to POUZE těžkou pěstí).

Fireball - kopačka - meč - shoryuken.

Čtvrtoblouk s lehkou pěstí, pak spodní švenkování joystickem s těžkým kopem, pokračuje spodní švenkování s těžkou pěstí, pak rychle přechod do švenkování předního čtvtroblouku s těžkou pěstí. Náhle je z toho 13 HIT combo!

Mno - a tady jsem zatím skončil. Zdá se mi, že mám dostatek k informací k tomu, abych hru mohl studovat hlouběji. Výše popsané kombo umím udělat celkem s jistotou a umím od něj tři varianty, takže nyní se na jednu minci svedu dostat až k pátému, občas šestému nepříteli. A na tři až pět mincí se dokážu dostat až k finálnímu bossovi, kterého jsem ale ještě neporazil (a mincí mám dost ;).

Samozřejmě - každá postava má tahy naprosto unikátní, boxer T.J. Combo je vysloveně charge character, což může být s časováním hry celkem zajímavá alternativa. Kostlivec Spinal je vysloveně Mortal Kombatový - má skoro všechny pohyby založené na dvojitém pohybu joysticku jedním směrem. A tak dále. Líbí se mi, že většina postav je ve svém stylu ovládání konzistentní, takže je možné se "naučit písničku" snadněji. Přechod z Jaga na další postavu bude asi problematický, ale tak se zatím soustředím jen na něj a doufám, že se mi zažije hlavně to časování.

V zásadě to tady píšu proto, abych někoho na hru nalákal a tím pádem abych měl s kým hrát ;). Nehlaste se všichni najednou!

5 komentářů:

  1. Jago je dle meho pro zacatecnika naprosto nevhodny, posledni postava s kterou by se mel ucit :) Doporucuji zacit se Sabrewolfem, popr. Orchid nebo TJ Combo. Charge funguje ve hre jako "urychlovac", tzn veskere zacatky/zakonceni lze provest zrychlene. Pokud das souperi breaker (konec health baru blika) a zakoncis combo pres charger, postava udela zakonceni stinove (tusim jen verze KI 1.5) Jinak ja bych se na hru nechal nalakat hned, nejlepe na automatu :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tipy, mrknu na to! Counter se mi mimochodem povedlo jednou udělat (u Jaga by to měl být Shoryuken), ale pořád nevím, jak to dělat přesně... No, originál automat sice nemám (Lasice npkc?), ale mám podomácku udělaný arcade panel ;).

      Vymazat
  2. nazdar pane, jako fanousek obou dilu killer instinctu se musim trosku pochlubit a postnout nejaka ta videa z KI1 (takove standartni combo video) a taky z KI2 (to uz je trosku vic hardcore combo video) jedu to sice doma na PC prez mame, ale do arcade masiny jsem u nas v herne nahazel peknych par tisic :-D
    https://www.youtube.com/watch?v=U9f1z7hgYqs
    https://www.youtube.com/watch?v=dWbMz0102i0

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele vážně MOC pěkný! Strašně rád bych se to naučil, neměl bys v létě čas? ;)

      Vymazat
  3. Zdravím tě! Já Killer Instinct také hraju a byl jsem častým návštěvníkem herny Laser Game, tak kdybys chtěl někdy zahrát. BTW hra má úžasné glitche, vychytávky a všemožně zmršená komba. To mně vždy bavilo nejvíc. Například se Spinalem se dalo proměnit v nepřítele na stálo, nekonečná komba a další kousky. K.I. je i moje srdcovka. Najdeš mně na https://www.youtube.com/user/MarxIvosusCZ

    OdpovědětVymazat