1. 9. 2011

Hra Měsíce: Flashback


Je až k nevíře, jak moc je tato hra opomíjená. Jasně, její remake se vyskytl snad na všech platformách, homebrewem počínaje a iPhonem konče. Ale kolik z vás hru pak dohrálo? Nedá se svítit, toto neoficiální pokračování Another Worldu má v síni slávy místo zajištěné, i když hru dorazilo celkem málo hráčů.



Je to asi ona atmosféra, která je nezapomenutelná. Abych přidal svou trošku do mlýna - hru jsem poprvé viděl v televizi v pořadu Špatný Vliv, recenzovanou snad pro SNES nebo Mega Drive. Zaujala mne do té míry, že jsem si pasáže s Flashbackem pouštěl z videorekordéru pořád dokola. Moje fascinace hrou (kterou jsem hrál až o několik let později) šla do té míry, že jsem si psal do bloku román, kde hlavním hrdinou byl "Konrád Behárd" (jelikož jméno hrdiny se nikde v pořadu nevyskytlo v napsané formě, bral jsem to foneticky), který unikal z nemocničního zařízení, upoutaný na lůžku se ztrátou paměti. Ve skutečnosti jsem tou dobou chodil na rehabilitaci, kde mi pomocí elektrošoků dávali dohromady kolena. Takže ona inspirace se poněkud podepsala.

I z toho důvodu pokaždé, když si hru pustím, cítím takový ten odér nemocničního prostředí a začnou mě brnět kolena ;).

Hru jsem dohrál s odstupem na Amize a to přiznávám, že pomocí kódů do levelů. Hra je dost těžká a s jednoduchým ovládáním pracuje plnotučně - tedy je celkem výzva se to všechno naučit. Pak ale nezbývá, než si užít skvělé dobrodružství se skvěle zpracovaným pocitem překonávání překážek. I když bych řekl, že Another World šel z hlediska narativity dále, Flashback je "víc hra". Přeskakujeme plošinky, sbíráme předměty, řešíme puzzly. Hra je trochu inspirována Prince of Persia a zároveň je dobře vidět, odkud čerpal inspiraci Black Thorne. Z hlediska atmosféry a invence naprosto zásadní a revoluční věc.

Z hlediska verzí - Amiga má nejlepší hudbu, PC nejlepší grafiku a MegaCD disponuje namluvením. Skrz emulátor Reminiscence je možné propojit tyto prvky do "dokonalého Flashbacku". Škoda jen, že éra platformových her skončila a že i další pokusy (v rámci série Fade to Black) nedopadly moc dobře a postupně jsme přešli na Tomb Raidera. To je veliká škoda, ale zároveň i důvod oprašovat staré stroje.

A jako bonus - Gurbon byl tak laskav a dodělal jediný chybějící banner pro Master of Orion, jako hru měsíce srpna 2008. Díky!

12 komentářů:

  1. Pokud bude někdo odrazen zmíněnou obtížnosti od hraní téhle pecky, tak já tvrdím, že mi to obtížné nikdy moc nepřišlo. Nechvástám se, jen konstatuji. Takový Prince of Persia 2, to bylo peklíčko..

    OdpovědětVymazat
  2. Já se ve Flashbacku zasekl na jednom místě, asi tam, kde si hlavní hrdina prohlíží něco ve virtuální helmě (už je to fakt dlouho), nějaký ten flashback a tam mi hra buďto padala anebo existoval nějaký jiný důvod, proč jsem nehrál dále. Jinak tyhle skákačky jsem dohrával (Gods, Another World, PoP 1, 2, atd.). Je taky možný, že se objevily lepší hry a na Flashback jsem prostě zapomněl.

    OdpovědětVymazat
  3. FB je jedna z mojich naj hier. rohstola P.S. A je aj na NDS

    OdpovědětVymazat
  4. Flashback byla (dodnes je) má nejoblíbenější hra na Mega Drive. Obtížnost byla tak akorát a královsky jsem se bavil. Nedávno jsem si FB pustil a opět jsem musel dohrát:)

    Mimochodem, pěkný blog;)

    OdpovědětVymazat
  5. nedavno jsem hral na genesis emulatoru na PSP a klidne by to mohli zacit zase prodavat (okey, za dumpingovou cenu..) paradni kousek

    OdpovědětVymazat
  6. Tak toto som uz peknych par rokov nehral.. mozno by nezaskodilo oprasit. Svojho casu som sa poriadne vymasteroval na tomto, vedel som to prejst po pamati v rekordnom case na jeden zatah, na MEDIUM. Nie som si isty ci som to cele dohral aj na HARD ale urcite som presiel aspon vacsinu levelov. Skvela hra a mna osobne bavila viacej ako Another world. Obtiaznost bola podla mna normalne prejditelna, aspon teda na EASY ci MEDIUM sa to dalo normalne dohrat bez nejakych extra problemov, vacsinou islo o to byt pozorny a trpezlivy. Vediet kedy pustit energy shield a kedy vystrelit a kedy sa kotulat zlava doprava. Ked si to clovek pocvicil tak zabil prakticky cokolvek aj takmer bez straty.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak už jsem si vzpomněl. Dál jsem se nedostal, protože to po mně chtělo kód z manuálu. ;)

    OdpovědětVymazat
  8. Celozivotni laska.

    Dohravam ob dva roky, abych zjistil, jestli jsem moc nevymekl(trochu jo:).

    To neni hra roku, ale desetileti. Minimalne...
    Snad se Dave nenastve(kdyztak mi pisni neco spravne vulgarniho a ja to editnu ;), kdyz sem dam pro ostatni pametniky i sve vyznani teto hre: http://www.kulturakriplu.net/2008/08/flashback.html
    Jinak me hrozne mrzi, ze skoro zadna hra nesla ve slepejich teto hry. Tzn kombinace akce, plneni ukolu, rozhovoru, sbirani predmetu. Nemluve o te atmosfere a graficke estetice(njn, French touch) Blackthorne i Bermuda Syndrome bylo moc natuple a ciste akcni.

    OdpovědětVymazat
  9. Je to tak, Flashback je genialna a nezabudnutelna plosinovka, jedna z najlepsich. Obsahuje vynikajuci dizajn urovni a originalne napady, vyvazenu stravu akcia/puzzle, napriklad hadzanie predmetov a neskor skvele vyuzivanie "vreckoveho" teleportu.
    Takisto FB dost casto hravam a presiel som ju na vacsine platforiem (v emulacii).

    Dovolim si doplnit Daveho predposledny odstavec: Co sa tyka grafiky, naviac sa pokochate pri verzii pre Macintosh, nakolko vyuziva SVGA rozlisenie 640x480 (podobne ako Another World a Prince of Persia 1,2 pre Mac) a vsetky sprity, obrazky a animacie, su krasne detailne, napriklad Conrad aj jeho nepriatelia uz maju detaily tvare. Naviac pri ukladani je mozne v menu klasicky vybrat subor, do ktoreho sa hra ulozi...

    OdpovědětVymazat
  10. Ha, tak o Mac verzi jsem neměl tušení, díky za doplnění!

    OdpovědětVymazat
  11. mam i pc cd verzi flashbacku, ma komplet novy video sekvence, ke stazeni tu http://liquiddoom.net/dosbox/list.xml

    OdpovědětVymazat
  12. Nedalo mi to a Flashbacka som si znova zahral, vyskusal vsetky verzie grabol zopar obrazkov a urobil podrobny prieskum rozdielov medzi verziami.
    Tu je clanok: http://www.oldgames.sk/blog.php?article=273

    OdpovědětVymazat