24. 4. 2009

Plzeňská přednáška topten gamedesignérů

Tak k tomu konečně došlo. Na nějakou dobu poslední přednáška (i když). Téma bylo stejné, jako minule. Už jsem si užil dost kamenování za to, že jsem do výčtu nedal toho a toho designéra - takže tohle kolečko nebudeme opakovat a jenom si zopakujeme: Do 60ti minut není možné nacpat více lidí, že jsem se zaměřil na lidi, kteří (do)dnes vesměs dělají či produkují zajímavé hry (s jasným podpisem) a že moje opomenutí mnohých legend neznamená, že bych kýmkoli pohrdal nebo neuznával. Naopak. Jen jsem byl nucen zadáním výběr takto krutě omezit a podstoupit tak riziko, že posluchačům předám (mnou) zkreslený pohled na věc. Předností a smyslem ale je, že můj výběr je dost univerzální, tedy ani v odborné společnosti si myslím, že se posluchač neztrapní, když mezi významné gamedesignéry (a potažmo producenty v dnešní době) zařadí kteréhokoliv ze seznamu. Jsem přesvědčen, že budou-li mít zájem, tak si na základě předaných informací snadno dohledají všechno ostatní podstatné. aTo děkujeme!


Proč jsem to tady takhle sáhodlouze zopakoval?

Minimálně proto, že já blbec jsem na začátku svého povídání špatně zmáčknul tlačítko pro nahrávání v diktafonu, což jsem si všiml až po pár minutách, kdy jsem svou chybu napravil. Leč díky tomu není v záznamu úvod, který jsem interpretoval výše. Tohle ti lidi slyšeli a považuji to nikoliv za alibismus, ale povinnost. To jen tak pro pořádek.

Bez této dámy by se nic z tohoto nestalo.

Peripetie se záznamem se pak projevily ještě jednou a to na úplném konci, kdy mi v diktafonu docházela baterie. Jak již mám vyzkoušeno - pokud dojde baterka během natáčení, záznam se neuloží a jsem v řiti, jako Baťa s dřevákama. Takže jsem těsně po dokončení přednášky, kdy začala diskuze, záznam zastavil. To se ukázalo být chybou, protože v diskuzi padlo pár celkem zajímavých otázek a odpovědí. Pokusím se je do přepisu napsat z paměti.


No ale jinak? Jinak jsem velice spokojený a soudě dle reakcí studentů byli spokojeni i oni (zejména mladší a hezčí studentky mi několikrát v zákulisí opakovaly, že přednáška byla moc fajn ;). Mám z toho zdaleka nejlepší pocit. Donutil jsem se vytěsnit používání slova "vlastně" (i když jsem jej mnohdy zaměnil slovem "jakoby"). Díky tomu, že jsem si po poslední přednášce celkem přesně určil, co je potřebné sdělit a co ne, provedl jsem určitou redukci informací. To mi umožnilo hovořit pomaleji, plynuleji, v menším stresu a naopak jsem mohl monolog podat květnatěji a proložit sem tam humorem, který osvěžil pozornost všech přítomných. Celkem se mi tak podařilo přednášku o něco zkrátit, čistý čas přibližně 45 minut - ovšem s přihlédnutím k tomu, že jsem vyhodil historický úvod (záměrně). Přesto mám pocit, že jsem sdělil opravdu všechno podstatné, že jsem nic nevynechal. Z toho mám velkou radost.

Grimm vyvolal zájem.

Vyhozené informace byly například typu "Wing Commander", který tam opravdu nemusí být, pak jsem vyhodil nějaký screenshot Civky (tam ještě zapracuji nezávisle na mé spokojenosti). přehodil pořadí obrázků u Grimma (kde musím udělat jeden vhodný Gimp zásah) a také jsem se třeba nesnažil popisovat gameplay u některých her za každou cenu. To všechno si myslím vedlo k zpřehlednění informací, plynulejšímu toku a rapidnímu úbytku přeřeknutí.

Ještě lepší pocit jsem měl z několika dotazů studentů, které celkem zapadaly do tématu. Například u hry Spore jsem neopomněl zmínit její casual zaměření a hnedle jsem dotaz, jak si myslím, že se to bude casual hrami vyvíjet dále. Podobně tak mne potěšilo, jak jeden zpozdilý student téměř vykřikl "kde je Fallout".

Nervozitka před přednáškou.

Atmosféra přednášky byla opravdu skvělá. Místnost nebyla velká, ale většina lavic byla obsazena, neměl jsem moc možnost to počítat, ale bylo tam jistě přes dvacet lidí, pomalu k třicítce. Většinu to i zajímalo. Ono to bylo taky tím, že tato přednáška byla povinná ;), ale vážně - nevšiml jsem si, že by tam někdo usínal nebo tak něco. Mno a když jste za tou katedrou, tak je to dobrý pocit na ego ;). Celkově vzato 100% úspěch.

Na závěr jsem si opět připravil balíčky informací. Co se původního textu týče, tak je identický, i když vlastně nezazní nahlas (což ani minule). Místo toho jsem si připravil bodové shrnutí postatných informací. Přepis ještě není hotový, takže zatím jenom AMR soubor. Screenshoty jsou prakticky identické, ale uploadnul jsem je v aktuální formě znova, aby to dávalo smysl, kdyby si někdo screeny prohlížel při originálním audiu. Fotografie budou ještě nějaké po víkendu.

Prázdná posluchárna. Odhaduji, že obsazeno bylo asi třetina až polovina míst - cca 25 lidí jistě.

Další přednáška není momentálně v plánu. Ale Tereza naznačovala, že by se časem dalo udělat téma "historie her", potažmo jsme navrhl "vývoj žánrů počítačových her". Ale to bude asi až příští školní rok - možná. Každopádně během léta budu spolupracovat s Kofilou na nějakém projektu, kterému zatím moc nerozumím, ale bude tam hafo starejch konzolí a her ;). A ještě Filip Smetana chystá v Brně nějakou akci, kam by chtěli potkat i Františka Fuku - na téma osmibitových her. To je ale také ve hvězdách. Snad se to ale trochu rozjede, snad si to studenti a profesoři mezi sebou předají, protože v tomhle bychom měli zabojovat, aby hry získaly ve společnosti prestiž, kterou si nejen zaslouží, ale také zoufale potřebují.

Bohužel jediná fotka, kde jsou vidět studenti a to ne všichni. Škoda, že je mázlá, bylo to prima ;).

Děkuji ještě jednou Tereze Janečkové, že toto všechno umožnila, aby se stalo.

Dokumentace:

Zvukový záznam přednášky
- toptenaudio_ZCU_09.AMR (formát AMR - WinAmp, 5,3 MB, 55:26).
Hlavní body sdělení - hlavnibody.doc (doplněk k původnímu textu, 32 kB).

Žádné komentáře:

Okomentovat